Lokal sökmotoroptimering även kallat local SEO är en särkild avdelning i Googles sökresultat som visar resultat beroende på vart man befinner sig eller om en sökning görs med sökord + stad.

Vad är skillnaden mot det tradionella sökresultatet?

Det vanliga sökresultatet som visas i Google är vi alla vana vid. Ett antal annonser högst upp samt i högra spalten (beroende på hur många som annonserar för sökordet) för att sedan lista resterande organiska resultat med en huvudrubrik, URL och en kortare beskrivning.

Lokal sökmotoroptimering skiljer sig i det avseendet att det först och främst visar resultatet i ett annat format med två spalter där vänstra spalten innehåller:

Huvudrubrik
URL
Recensioner (har inge recensioner gjorts visas en länk till företagets Google+ sida istället)

I högra spalten visas sedan adress, telefonnummer, länk till Google maps samt en pil-symbol >> som när man håller muspekaren över öppnar en ny sidoflik med en tydligare informationssida för företaget. Här visas även öppettider och bilder från företaget.

Fördelarna med Local SEO

Personer som söker efter något lokalt är ofta ute efter något direkt = väldigt köpbenägna. Det kan vara en person med tandvärk som söker efter ”tandläkare Stockholm” och får då snabbt fram resultat med närliggande tandläkare tydligt visat på en karta med telefonnummer och öppettider.

Detta låter toppen! Hur kommer jag igång?

Att börja synas på Google kan förenklat delas in i 6 punkter:

  1. Skapa en företagssida på Google Places samt en Google+ profil
  2. Välj rätt kategori för ditt företag
  3. Korrekt företagsinformation
  4. Positiva recensioner
  5. Kvalitativa foton
  6. Optimera din hemsida för att den ska synas bättre i lokala sökresultat

På Belinger kan vi hjälpa ditt företag att optimera varje parameter för att synas bättre i Googles lokala sökningar. Kontakta oss för mer information.