I dagsläget säljs det i princip bara s.k. smartphones. Inget har undgått Apples iPhone, samtidigt som Google har sin egen motsvarighet Android, som används i populära mobiltelefoner som Samsung Galaxy.
Med det i åtanke bör det inte komma som en nyhet att sökningar på Google gjorda via smartphones samt tablets gått spikrakt uppåt över det de senaste åren.

För att förstå vikten av att se till att din hemsida fungerar bra när den visas i en smartphone kan vi ta en färsk studie som visar på köpbeteendet bland personer som söker på Google med sin smartphone.
http://www.thinkwithgoogle.com/research-studies/mobile-path-to-purchase-5-key-findings.html

55% av mobilanvändare är benägna att göra ett köp inom en timme! 83% är är benägna att göra ett köp inom en dag.

Som du säkert förstår innebär dessa siffror att har du en dåligt optimerad hemsida för mobiltelefoner kan du gå miste om många potentiella konsumenter.

Hur optimerar jag min hemsida för mobilen?

Det första du bör göra (om du inte redan gjort det vill säga) är att själv surfa in på din hemsida för att se hur den visas i mobilen. Laddar den segt? Visas den konstigt formaterat? Dyker en stor pop-up ruta för ditt nyhetsbrev upp som du har svårt att stänga ner? Fungerar hemsidan rent av inte alls?

Den avsevärt viktigaste biten av mobil SEO/optimering är att sidan är användarvänlig när den visas i en mobiltelefon.

Det finns två tillvägagångssätt att optimera en hemsida för mobilen. Responsiv design och att bygga en separat sida 100% fokuserad för mobil visning, vanligtvis bygger man den på en subdomän som mobil.minhemsida.se

Båda har sina för och nackdelar. Vi anser att så länge det är möjligt är responsiv design att föredra. Varför då kan man fråga sig? Först en kort förklaring till vad responsiv design är.

Responsiv design innebär att hemsidan skalar ner beroende på vilken skärmupplösning som användaren har. Det innebär att en bra konstruerad hemsida med responsiv design fungerar lika bra på din mobiltelefon och tablet som på en stor högupplöst datorskärm. Med responsiv design slipper du även att ha två separata hemsidor, vilket ur ett SEO-perspektiv är betydligt bättre, då alla länkar kommer pekas mot samma domän.

Vi har pratat om vikten av att sidan ska vara användarvänlig, ladda snabbt och fungera över alla de populära skärmupplösningarna.

Men en sista och minst lika viktig bit är att reflektera över skillnaden hur en person söker på Google med sin mobil jämfört med hemifrån på datorn.

Med mobiltelefonen dominerar ofta, och som vi nämnt i en av våra övriga tjänster: lokala sökningar. En användare med mobil som söker på Google är ofta ute på språng och söker då efter något lokalt.
Restauranger, närmsta fysiska butik som säljer produkt X etc. Men det kan även vara ”slösurfande” på bussen/tunnelbanan där användaren hittar en produkt från en e-handels butik som verkar intressant och som bokmärks för att sedan besöka på datorn hemma. Köp från e-handelsbutiker är fortfarande vanligast att det genomförs på en dator. Men, som vi nämnt ovan, om sidan visades dåligt i mobilen, stängde besökaren med stor sannolikhet ner sidan direkt. Vilket inte bara innebär missade köp utan även högre bounce rate.