Att fokusera på rätt sökord är A och O i all marknadsföring på nätet. Oavsett om det gäller SEO, SEM eller Sociala Medier så vill man synas på relevanta sökord som konverterar så pass bra som möjligt för att maximera ROI.

Sökordsanalys

Sökordsanalys

Sökordsanalys handlar om att hitta guldklimparna bland de 1000-tals sökord som ofta går att finna inom olika större nischer.

Det vanliga misstaget många gör är att jaga sökord som potentiellt sett ger så många besökare till sidan som möjligt. Desto fler besökare jag får desto mer måste jag väl sälja! FEL!

Självklart är det viktigt att få besökare till sidan, men det handlar mer om att fånga den rätta typen av besökare.

Ett exempel:

Johan är på jakt efter en digitalkamera han vet redan vilken specifik modell han vill köpa och letar därefter lite mer info om produkten och en bra återförsäljare. Johan går in på Google och söker på frasen ”Canon 350 D digitalkamera”

I en annan del av Sverige sitter samtidigt Anders som nyligen funnit sin nya hobby i att ta bilder med sin redan köpta digitalkamera som han är fullt nöjd med. Anders vill istället hitta en nyhetssajt för digitalkameror alternativt ett forum att diskutera med likasinnade. Anders går in på Google och söker på ordet ”digitalkamera”

Som ni säkert kan förstå skulle det allmänna ordet digitalkamera kunna ge betydligt fler besökare än den långa och mer exakta frasen ”Canon 350 D digitalkamera”.

Men vem är mest benägen att handla något?

Allt handlar om att driva in rätt trafik till sidan (potentiella köpare) istället för så mycket trafik som möjligt.
Sökordsanalys är det viktigaste första steget i vår SEO planering. Att fokusera på rätt sökord är A och O.