8 tips att behålla besökare

8 tips för att få dina besökare att stanna på hemsidan

Att få mer besökare till en hemsida är alltid en kamp! Inte nog med det – det är bara hälften av svårigheten med att lyckas online. När du väl börjat få ett antal besökare till hemsidan gäller det även att få dem att även stanna på sidan och i slutänden få dem att konvertera från besökare till att faktiskt köpa något.

Börja alltid med att själv försöka sätta dig in i besökarens synvinkel. Vad är de ute efter? Vad gör dina starkaste konkurrenter för att locka besökare och att få dem att stanna på sidan?

Statistik visar på att i snitt stannar en besökare 10-20 sek innan personen bestämmer sig för att stanna och kanske till slut köpa något, eller istället lämna sidan i missnöje och leta vidare. Nedan kommer våra 8 tips för att få dina besökare att stanna längre på sidan, vilket i sin tur leder till ökade chanser till försäljning.

1. Var försiktig med pop-ups

Det är få saker som kan irritera en besökare så som pop-ups. En stor ruta som plötsligt poppar upp mitt i besökarens navigerande kan lätt leda till att personen helt lämnar sidan! Mycket handlar om vad för typ av kunder som besöker sidan, samt hur pass diskret det går att hålla pop-uppen utan att den sticker direkt i ögonen.

2. 3-klicks-regeln

Den finns en oskriven regel inom optimering/webbdesign att dina besökare alltid bör kunna nå allting på sidan inom 3 klick. Har ni långa komplicerade menyer med ytterligare undermenyer till dessa bör ni se över detta för att förenkla navigeringen för besökaren. Har din besökare svårt att hitta vad han/hon söker kommer personen i fråga snabbt att lämna sidan.

3. Laddningstider

Inte nog med att långa laddningstider kan få era besökare irriterade, det kan även i värsta fall försämra rankingen då det är en av många faktorer Google går efter. Se därför alltid till att hålla en så pass hård komprimering av bilderna som möjligt utan att för den skull tumma på kvalitén. Använd även bilder i rätt storlek, mata inte in en bild direkt från systemkameran i gigantisk upplösning för att sedan låta temat skala ned bilden. Då kommer ingen komprimering i världen hjälpa att hålla ned storleken mätt i KB av sidan.

4. Multimedia

Inkludera filmklipp som visar upp en produkt, en s.k. screencast (en inspelad video där du visar på skärmen hur en tjänst fungerar), länk till kunders Youtube-klipp där det använder er produkt eller en podcast. Dessa är bara några tips inom multimedia och som garanterat kommer få era besökare mer intresserade och stanna längre på sidan.

5. Interaktiva funktioner

Skapa en tävling, funktioner för att recensera produkter, en blogg, möjligheter att kommentera artiklar/blogginlägg – helt enkelt olika sätt för användarna att integrera på hemsidan.

6. Gör det enkelt att dela på Sociala medier

Ha alltid med en knapp/ikon för att besökarna enkelt ska kunna dela med sig av innehållet på sidan till Facebook & Twitter.

7. Se upp för trasiga länkar

Det kan vara lätt hänt att ta bort en sida för att skapa en ny bättre, men samtidigt glömma bort att 301:a den gamla URL:en till den nya. Även om du tar bort den gamla sidan kommer den finnas kvar en längre tid i Googles index. Så om en besökare kommer in på sidan som bara ger ett felmeddelande så kan det vara tack och hej!

8. Relevant, intressant och aktuell info

Sist och viktigast är att din hemsida har intressent och aktuellt innehåll! Dels kommer det såklart hålla besökarna kvar på sidan men även leda till att fler delar med sig av ditt innehåll på Facebook och Twitter. Något som men lite tur kan få riktig fart på sidan med många fler besökare.

Summering

Är verkligen besökare såhär pass kinkiga att dom stänger ned en hemsida bara för ett 404-felmeddelande, en irriterade pop-up etc, eller att sidan går trögt att ladda p.g.a. av många stora bilder? Ja! Det är lätt att fastna i tankebubblor som ägare av sidan att det bara är småsaker som ingen kommer att bry sig om. Självklart är det inte så att varenda besökare lämnar av någon av dessa anledningar. Men du kommer definitivt att få en viss % besökare som vänder i dörröppningen, kanske var det en potentiell storkund?

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *