Title tag bör numera vara max 55 tecken
Google uppdaterade för en kort tid sedan vissa förändringar i designen för hur sökresultatet ser ut. För Adwords-annonserna har Google nu istället för att ha en svag bakgrundsfärg ersatt den med att ha en gul ikon som säger ”Annons”.
För det organiska resultatet har Google tagit bort understrecket för länkarna/rubriken. Inte nog med det, man har även ökat fontstorleken från 16px till 18px. Det innebär en kritisk förändring över hur man nu bör se över längden på sina titles.
Tidigare har rekommendationen varit att alla titles ska vara <70 antal tecken.
Den nya designen innebär alla titles bör vara <55 antal tecken.
Egentligen handlar det inte om antal tecken utan att hålla sig inom 512px. Detta är dock något som skulle ta alldeles för lång tid att sitta och analysera för varje title, så den generella rekommendationen inom SEO-världen är nu att det är <55 tecken som gäller.
Dock att tänka på att om du skriver title med många STORA BOKSTÄVER kan denna siffra kortas ned avsevärt, eftersom som nämndes ovan, det är egentligen 512px i bredd som gäller och har du för vana att slinta på CAPS LOCK kan du räkna med att dina titles klipps av Google trots att du håller dig <55 tecken.
För att ge ett exempel:
Vid ett första ögonkast kan det vara svårt att tro, men bägge rubriker ovan är 40 tecken långa.
Vi skulle kunna gå vidare in på djupet och ta upp andra variabler som också påverkar resultatet, som att ”i” tar upp mindre antal pixlar än ”8”, att Google (och som även synes i bilden ovan) gör sökord i rubriken i BOLD osv..
Men väljer att stanna vid den nya generella rekommendation som gäller för 95% av alla rubriker skrivna utan fingret på CAPS LOCK. <55 tecken.
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!