Det är lätt att haka upp sig på att desto fler besökare en hemsida/e-handels butik får, desto mer intäkter kommer den generera. Detta är till viss del sant. Men vad som är ännu viktigare är hur pass bra din hemsida är optimerad för konvertera besökare till att slutföra ett köp/generera en konvertering.
En hemsida där 100 besökare/dagen leder till 10 köp är bättre än en hemsida med 1000 besökare/dagen som endast leder till 1 köp.
Det är viktigt att få besökare till hemsidan, men ännu viktigare att se till att sidan är attraktiv ur besökarens ögon, och då tänker vi inte främst på designen utan hur pass bra utformad sidan är att inge förtroende och ha en bra säljapproach.
Olika former av konverteringar
En konvertering behöver nödvändigtvis inte bara vara att sälja en produkt. Det kan lika gärna vara antalet nya prenumeranter till ett nyhetsbrev. Nya medlemmar på en datingsida osv.
Men alla har de en sak gemensamt, och det är vikten av att ha en bra strategi och kunna mäta resultatet på ett bra sätt.
Vad bör jag mäta och hur får jag ökad konverteringsgrad?
Detta kan såklart skilja mycket beroende på vad för sida det är och vilka målen är. För att återkoppla till det som nämndes ovan, en e-handels butik vill sälja fler produkter, en datingsida vill att fler besökare registrerar sig som medlemmar, för en annan typ av hemsida kan nyhetsbrevet vara den viktigaste inkomstkällan.
Ser man till det stora hela finns det dock många punkter som är viktigt för alla typer av hemsidor.
Hög bounce rate = Vänder de flesta besökarna direkt efter att dom kommit in på sidan?
Besökarnas beteendemönster = Hur navigerar besökarna på sidan, finns det specifika sidor där en hög andel lämnar sidan? Detta är en viktig punkt för e-handels butiker! Är det vanligt att besökarna lägger en produkt i varukorgen, men inte slutför köpet?
Listan vad som kan/bör mätas kan göra hur lång som helst. Är det stor andel besökare med äldre versioner av Internet Explorer som är känt för att läsa ”moderna sidor” dåligt, och i värsta fall visa den så dåligt att det inte går att navigera på den överhuvudtaget. Detsamma gäller om det är en stor andel besökare som surfar in med sin mobiltelefon.
Varje sida är unik, varje företag har sina önskvärda mål att uppnå. Vi på Belinger ser till att era besökare konverterar bättre.