Sökmotoroptimering benämns även ofta med förkortningen SEO, som kommer ifrån den engelska termen ”search engine optimization”.
För någon som aldrig tidigare varit i kontakt med sökmotoroptimering kan det hela verka som rena hieroglyfiskan. Vi kommer i denna artikel på ett så snabbt och överskådligt sätt bena ut de olika begreppen och hur sökmotoroptimering faktiskt fungerar.
Sökmotorer utgår dels ifrån all information som finns på er hemsida kallat On-page SEO. Här letar sökmotorerna efter allt textmaterial, rubriker, bilder, interna länkar etc. Den andra och minst så viktiga biten inom sökmotoroptimering kallas Off-page SEO. Sökmotorerna tar här istället hänsyn till all information som finns ute på nätet utanför er sida (extern information). Avgörande faktorer här är andra hemsidor som länkar till er sida, att er sida omnämns på sociala medier som Facebook, Twitter m.fl.
Sökmotorer använder sedan en mängd olika algoritmer för att filtrera allt detta, för att slutligen kunna avgöra i vilken följd olika hemsidor ”rankar” för specifika sökord.
VÅR uppgift i detta blir att utgå från er målgrupp och hur konkurrensen ser ut, för att sedan bakvänt, analysera vad sökmotorerna skulle vilja se On-page/Off-page för att just er hemsida ska ranka högst för specifika sökord.
Hur sökmotoroptimering fungerar
Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt, men de två grundprinciperna har alltid funnits kvar och är de avgörande två begreppen för att lyckas placera sig på förstasidan i Google och andra sökmotorer:
On-page SEO – Innehållet på er sida och en hemsidas konstruktion
- Fokusering på rätt sökord och dess relaterade sökord
- Göra förändringar i befintligt material för att matcha dessa sökord
- Regelbunden uppdatering av sidan med nytt material relaterat till dessa sökord
- Ha en bra och tydlig struktur av sidan samt dess interna länkar
Off-page SEO – Länkar ifrån andra hemsidor
- Uppbyggnad av en kvalitativ länkprofil ifrån hemsidor som är relaterade till ert innehåll
- Ha en aktiv närvaro i sociala medier
- Ha innehåll som är attraktivt för besökare att snappa upp och vilja länka till
…och resten handlar om strategi, olika tekniker och fingertoppskänsla – Sökmotorer använder över 200 olika ”signaler” när den utvärderar hemsidor. Och varje år sker upp till 400 olika justeringar – så en helt avgörande egenskap i vårt jobb är att hålla oss uppdaterade och använda den senaste tekniken när vi optimerar er sida.
Sökordsanalys
Av alla sökord/fraser som används under ett helt dygn hos en sökmotor är ca 25% helt unika. D.v.s. dessa söktermer har aldrig tidigare används. Det vore såklart katastrofalt att börja sökmotoroptimera efter någon av dessa termer, då det på sin höjd kanske leder till en ny besökare i månaden.
Vad vi istället gör är att via olika verktyg och baserat på vilken nisch ni befinner er inom. Plocka ut de sökord som det görs mest sökningar efter och sortera dessa i olika sökordsgrupper.
En sökordsgrupp kan t.ex. se ut enligt följande.
- Tandläkare
- Tandläkare Stockholm
- Tandblekning hos tandläkare
Optimering med de nya sökorden
Vår approach är sedan när sökordsanalysen är avklarad och sorterad att optimera er hemsida efter dessa sökordsgrupper. För att en hemsida ska kunna ranka högt för t.ex. ordet tandläkare måste den rimligtvis handla om just tandläkare.
Vanligtvis fokuserar vi på att optimera er startsida efter det sökord ni allra helst vill ranka högt för (vilket även vanligtvis är det sökord som har störst konkurrens). Vi bygger sedan vidare/optimerar resten av er sida för att det ska finnas en s.k. landningssida (en sida som har textmaterial, rubriker och bilder fokuserat kring ett sökord) för resterande sökord från sökordsgruppen vi tog fram i vår sökordsanalys.
Ibland kan vi använda oss av befintliga sidor som redan finns på hemsida och optimera dessa, i annat fall kan vi behöva skapa helt nya sidor.
Den osynliga koden
Strukturen för en hemsida på kodnivå kan variera kraftigt. I vårt dagliga arbeta stöter vi på hemsidor som både är bra uppbyggda och ”sökmotorvänliga”, men även hemsidor som kan vara rent av katastrofala, där sökmotorerna har väldiga problem att ens kunna indexera merparten av de befintliga sidorna. När koden är så dåligt uppbyggt att en sökmotor inte ens kan indexera sidorna kan inget SEO-arbete i världen hjälpa er att ranka bra. Som nämndes består sökmotoroptimering av två huvuddelar: On-page SEO och Off-page SEO.
Även om Off-page SEO är den viktigaste biten så måste fortfarande On-page delen hålla godkänt nivå.
Externa länkar
I sin enklaste form ser en sökmotor länkar ifrån andra hemsidor till er hemsida som ”röster”. Precis som alla former av röstningar vinner sedan den/det som fått fler röster. På liknande sätt fungerar Off-page SEO. Tyvärr är det dock långt ifrån så enkelt som det kan låta. En gång i tiden fungerade det nästan på detta vis, men sökmotorer har idag blivit avsevärt mycket smartare.
Idag räknar inte bara sökmotorerna antalet länkar, utan kontrollerar även vad för typ av länkar som pekar mot er hemsida.
Några av de faktorer som anser hur pass bra en länk är till er hemsida:
Prestigen/trovärdigheten på hemsidan som länkar till er. En länk ifrån NASAs hemsida väger betydligt mer än en länk ifrån en helt nystartat blogg, startat av en okänd person och som mest innehåller en massa trams.
Sociala Medier
Sociala medier är något som fullkomligt exploderat de senaste åren med siter som Facebook, Twitter, Google+, Youtube m.fl. Ur ett sökmotorsperspektiv räknas de dock fortfarande som ”vanliga” hemsidor och ger ingen extra boost som man länge trott. Google gick själva ut och förklarade det hela som vi skrivit om i detta blogginlägg. Dock fyller dessa sociala media siter så mycket mer än att bara vara en sida att få en länk ifrån. Nästintill alla har i dagläget ett Facebook-konto. Att då ha ett populärt och aktivt företagskonto kommer att gynna er avsevärt. Ni kommer få feedback från era kunder, kan skapa tävlingar, samt stärka ert varumärke genom att vara aktiva och kommunicera med era kunder vilket är mycket uppskattat.
På Belinger kan vi ge er tips och råd om hur ni bäst marknadsför er på dessa sociala medier.
Strategi och Planering
Allt handlar sedan om att på bästa möjliga sätt lägga upp en ordentlig SEO strategi. Vilka sökord ska vi fokusera på? Hur ser konkurrensen ut? Vilka ändringar måste göras på vår hemsida? Mer om allt detta kan ni läsa om under våra tjänster för SEO strategier.
Att få ner alla tankar och idéer gällande taktik, analyser och planering till en sammansatt SEO strategi, väl planerat utöver årets gång är helt avgörande för att lyckas online.
Med många års erfarenhet har vi på Belinger specialiserat oss på att utveckla olika SEO-strategier baserade efter alla de baspunkter vi går efter vid sökmotoroptimering. Oavsett om ni driver e-handels företag, advokatbyrå, hälsokostföretag – Vi arbetar inom alla nischer.
Viktigt för nya hemsidor
För nystartade hemsidor bör en SEO strategi och planering göras så tidigt som möjligt. Helst innan hemsidan ens har påbörjat att designas.
Detta eftersom åtskilliga timmar/veckor sparas på att göra rätt ifrån början, istället för att behöva ta en total genomgång av en befintlig site. Självklart är det inte alla företag som tänker SEO eller ens vet ordets betydelse när de låter sin hemsida utvecklas. Men står ni i startgroparna för en lansering av en ny hemsida bör ni inte tveka angående en ordentlig SEO strategi.
Gynnar även etablerade hemsidor
Etablerade hemsidor kan ofta hamna i ett stadie där de mer eller mindre står stilla. En slags SEO platåeffekt. Antalet besökare och intäkterna har börjat plana ut och det känns svårt att lyckas ”ta nästa steg”
Det kan vara värt tiden att detaljerat gå igenom hela siten igen för att hitta nya möjligheter till SEO-optimering, som kan lyfta det hela till nästa nivå.
SEO Roadmap
Med vår SEO strategi färdig att sättas i bruk kommer ni ha en stabil road map att luta er tillbaka mot. Vare sig ni håller på och utvecklar en ny e-handels site, eller vill blåsa nytt liv i er existerande online-närvaro och ranking, så har vi kunskaperna och expertisen att maximera er site till sitt fullo.